KUINKA EDETÄ OPETUSLUVAN KANSSA

Opetuksen aloittaminen

Opetuslupahakemus:

Saadaksesi opetusluvan ja ajokorttiluvan, sinun tulee asioida Ajovarman palvelupisteessä. Ajovarma toimii A-Katsastuksen kanssa samoissa tiloissa lähes sadalla paikkakunnalla. Varaa aika hakemuksen jättämiseen alla olevista linkistä.

OpetuslupaKuljettajaopetusta voi autokoulun lisäksi tai sen sijaan hankkia myös opetusluvalla. Opetusluvalla voi antaa pakollisen opetuksen ajotunnit

AjokorttilupaAjokorttilupa on voimassa 1.7.2018 alkaen 3 vuotta. Suoritettavalle luokalle myönnetyn ajokorttiluvan tulee olla voimassa, kun tulet teoria-, käsittely- ja ajokokeeseen. (mahdollisuus hakea myös https://www.traficom.fi/fi/asioi-kanssamme/liikenteen-oma-asiointi-palvelu)

EAS-teoriat (ensimmäisen ajokortin suorittajan teoriat)

Jos olet suorittamassa henkilöauton ajokorttia ja sinulla ei ole aikaisempaa ajokorttia (esim. mopo-, traktori- tai kevarikorttia), silloin sinun on suoritettava autokoulussa pakollinen neljän tunnin EAS-koulutus.

Riskikoulutus

Vain henkilöauton (B-luokka) ajokortin suorittajalle pakollinen:
Riskientunnistamiskoulutus, 4 teoriatuntia + 4 ajotuntia

• Opetus sisältää 4 teoriatuntia ja 4 ajotuntia tieliikenteen riskien tunnistamisesta ja hallinnasta. Ajo-opetus voidaan osin antaa simulaattorilla.
  • Koulutuksella lisätään valmiuksia vaikeissa olosuhteissa ajamiseen ja tuetaan muutenkin sääntöjä noudattavan turvallisen ja vastuullisen ajotavan omaksumista. Koulutuksessa vahvistetaan erityisesti valmiuksia tunnistaa ja välttää liikenteen vaaratilanteita ja tekijöitä, jotka kuljettajan ajokykyä heikentämällä voivat lisätä onnettomuusriskiä.
  • Opetusta saa autokoulussa tai viranomaisen hyväksymältä kouluttajalta.

Suoritettava ennen ajotutkintoa!